Deklaration

Det allra viktigaste i mitt uppdrag som politiker är att vara befolkningsföreträdare. Vi har en skyldighet att lyssna på de medborgare som har valt oss och det är på folkviljan som vår demokrati grundar sig. Det tror jag att alla politiker i Norberg är överens om.

Det har framkommit önskemål om att jag ska göra någon slags deklaration för hur jag vill/kommer agera om jag blir vald till Kommunstyrelsens ordförande (KSO) i Norberg. Det är inte politikens innehåll som efterfrågas, för den har vi socialdemokrater givit uttryck för i vårt lokala partiprogram som finns här, utan det är snarare min syn på samarbete över partigränserna som efterfrågas.

Jag har funderat en hel del över detta och här kommer min deklaration:

Min syn på uppdraget som KSO innehåller mycket men främst tre delar. 1: KSO ska hålla ihop den kommunstyrelse som kommunfullmäktige har utsett, leda arbetet, se till att alla ledamöter kan komma till tals, att diskussionerna sker på ett respektfullt och reglementsenligt sätt och att KS fattar de beslut som vi tillsammans bedömer är det mest kloka att göra. Här vill jag verka för insyn i beslutsprocessen, öppenhet och ärlighet. Jag vill att vi tillsammans ska fundera på alla förslag som läggs innan vi beslutar om vi anser att det är ett klokt eller mindre klokt förslag.

2: Eftersom KSO är den enda politikern i kommunen som har ett heltidsuppdrag innebär det att på alla tänkbara sätt företräda kommunen och kommuninvånarna där det är behövligt och önskvärt. Min föresats är att så gott jag kan verka för kommuninvånarnas bästa och kommunens utveckling.  Det handlar både om att agera i frågor som hamnar i kommunens knä men det handlar också om att själv ta initiativet och driva angelägna frågor tillsammans med övriga politiker och förvaltning.

3: Att vara den enda heltidsengagerade politikern i kommunen innebär också ett ansvar att hålla ihop det politiska arbetet. Jag har redan tidigare deklarerat att jag vill se regelbundna ordförandeträffar (mellan ordföranden i nämnder, utskott, styrelser och samverkansorgan) för att öka koncerntänkandet i kommunen, göra fler insatta i de frågor som kan tänkas bli aktuella och lyssna in åsikter och erfarenheter från alla delar av kommunen. Jag vill också införa regelbundna gruppledarträffar mellan företrädare för alla i fullmäktige representerade partier för att på samma sätt sprida kunskap, hämta in synpunkter och om möjligt hitta lösningar som alla partier kan ställa sig bakom. Om jag blir KSO kommer jag eftersträva ett gott och nära samarbete med vice ordf i KS av två skäl: dels för att den personen ska ha goda möjlighet att utöva sitt uppdrag på ett framgångsrikt sätt, dels för att jag som helt ny KSO med begränsad politisk erfarenhet kommer vara beroende av stöd och hjälp från kollegor.

Kommentera

