Hösthelg

Den gångna helgen har devisen “det bästa i livet är gratis” och “behåll leken och fantasin hela livet” dykt upp i mitt huvud gång på gång. När livet till stor del består av sömnlösa nätter och bråk pga obetalda räkningar och pengar som aldrig verkar räcka till inser jag att klämkäcka devis faller platt till marken. Men det skadar nog inte att vi lite till mans påminner om oss vad som är viktigt i livet och vad som går att uppleva utan stora ekonomiska tillgångar (eller stora koldioxidutsläpp…).

Med det fantastiska höstväder vi har just nu i Bergslagen är det inte svårt att aktivera sig. Att kratta löv tillsammans med barnen visade sig vara ett litet äventyr. Visste du att man kan köra löv från en hög till en annan, i en liten barnskottkärra, och på så sätt skapa ett komplicerat vägsystem och stora behov av förhandling och diplomati med sitt syskon, medan en förälder förtvivlat försöker få löven att ligga still? Att sedan leka kull mellan lövhögarna, begrava sig själv och övriga familjemedlemmar under löv och att försöka slå ner kvarvarande löv från träden fulländade upplevelsen. Och varför ska den efterföljande soppan ätas vid ett köksbord när det är mycket mysigare (och större risk att spilla överallt) när man sitter på en kudde framför kakelugnen?

Mina barns fantasi och upptäckarlusta påminner mig ofta om hur tråkigt vuxen jag är. Det är inte alltid helt lätt att släppa det rationella till förmån för leken men jag ligger i ständig träning. Så visst struntade jag till slut i om löven låg i högar eller inte och vi hade så otroligt kul när vi busade. Soppan smakade mycket bättre på en kudde framför kakelugnen och alla var nöjda och glada.

Kan vi hitta sätt att låta barnen vägleda oss mer i samhället? Vi skulle kanske tappa i kortsiktig effektivitet men kanske må bättre i längden?

Det blir dagens tanke från mig.

Kommentera

