Svar på insändare i FagerstaPosten

Att kommunens unga skriver insändare, kommer på informationsmöten och demonstrerar utanför kommunhuset ger mig hopp om en ljus framtid. Jag är så glad att ni engagerar er och att ni kämpar för er fritidsgård!

Till ”Elever i Centralskolans 8A” vill jag säga att det balanspaket
kommunen tagit fram och den budget som vi föreslår handlar just om den långsiktighet som ni efterlyser: att kortsiktigt minska kostnaderna så att vi får intäkter och utgifter att gå ihop de närmaste åren men att samtidigt planera för en ljusare framtid och
utveckling av kommunen. Jag tror inte att någon ung norbergare vill att vi som styr idag
ska göra av med mer pengar än kommunen har och på så sätt skjuta över problemen
på kommande generationer. Den taktiken har prövats förr och Grekland är ett
tydligt exempel på vad som då kan hända i förlängningen.

”Undrande, Norberg” menar att kommunens ekonomiavdelning tidigare borde ha känt till de bistra ekonomiska tider som väntar nästa år. Det kan man tycka och jag önskar att det vore så enkelt. Faktum är att Norbergs kommun, liksom de flesta andra, baserar
vårt budgetarbete och vår planering på de ekonomiska prognoser vi får från
organisationen Sveriges Kommuner och Landsting ett antal gånger per år. Även om
det på senare tid har svängt snabbt i de prognoserna tror jag att de är bättre
skickade att spå framtiden än vad kommunstyrelsen eller ekonomichefen i
Norberg är.

Emma Johansson, 8A i Norberg, har förhoppningsvis hört att en del i budgetförslaget är att inte bygga någon Idrottshall förrän tidigast år 2015. Behovet av idrottshall, och nya
ändamålsenliga lokaler för Unkan, kvarstår men vi kan inte starta en stor
investering när prognoserna visar att vi inte har råd. Jag välkomnar att olika
typer av föreningar nu hör av sig och erbjuder sig att driva Unkan de dagar
kommunen inte kan ansvara för öppethållandet. Jag hoppas att Emma och alla
andra ungdomar deltar i diskussionerna om hur vi tillsammans kan forma en fungerande fritidsverksamhet.

Till sist vill jag påminna om att det allra bästa sättet att påverka vår gemensamma framtid ändå är att engagera sig i ett politiskt parti eller i ett ungdomsförbund. Jag tror att alla politiska partier i Norberg gärna hälsar nya medlemmar välkomna och vi
behöver nog alla kaxiga och pådrivande ungdomsförbund.

Kommentera

