En så’n där vecka

Nu är jag där igen, i en så’n där vecka där det knappt finns tid för toabesök, än mindre reflektion eller ordentliga förberedelser. Det blir till att spela på volley, liksom.

Förbundet Agenda 21 har idag hållit höststämma i Norberg och jag var värdinna och stämmoordförande. Vi lyckades tränga in oss drygt 50 pers i sessionsalen och åt klimatsmart, närproducerad soppa med hembakt bröd innan stämmoförhandlingarna tog vid. Jag tror att alla var nöjda och glada, både med beslut och med värdskapet.

I morgon förmiddag har vi styrelsemöte i Tillväxtgruppen, näringslivsorganisationen vi har tillsammans med Fagersta. Det är alltid utvecklande och skoj.  På eftermiddagen sammanträder Kommunstyrelsens Allmänna utskott där jag är ordförande. Ikväll hinner jag förhoppningsvis läsa de sista handlingarna när barnen har somnat. I morgon kväll har Brottsförebyggande rådet, där jag är ordförande, öppet möte i Kärrgruvan. Det blir intressant.

På onsdag är det ett gruvseminarium i Grängesberg där jag ska upp på scenen inte mindre än tre gånger och prata om hur vi förbereder oss för gruvbrytning i Norberg och hur det skiljer sig från situationen i Pajala. Hur ska jag lyckas hitta nya infallsvinklar tre gånger, vi som inte ens har någon gruva?!? Det blir ett ämne att fundera på i bilen på onsdag morgon. På kvällen har jag två möten samtidigt, dels med hyresgäster i Skallberget, dels medlemsmöte i (S). Det blir till att klona sig. Dessutom fyller bonusdottern år så någonstans ska jag hinna med tårta och gratulationer också.

På torsdag har vi ett integrationsseminarium i Hedemora som säkert blir spännande. I slutet ska några av oss sitta i en panel och berätta om hur vi jobbar framgångsrikt med detta. Förhoppningsvis hinner jag få ihop något klokt medan andra pratar under förmiddagen. På kvällen har vi gruppmöte inför Kommunfullmäktige 31 okt och huvudnumret är kommunens budget 2012. Det är ingen barnlek!

Fredagen blir en dag i lugnare tempo, där förmiddagen viks åt en träff med bl a Länspolismästaren för att spåna kring hur vi kan bidra till en ökad länsgemenskap och därmed en positivare utvecklingsspiral. Jag saknar en tydlig länsstolthet, det sociala kittet, tryggheten och gemenskapen som jag tror är viktig för att vända negativ statistik till positiv. Detta sa jag på ett möte med Samhällsrådet i länet (alla kommuner, landstinget, polisen, åklagarmyndigheten, skattemyndigheten, AF och FK) och då åkte jag på att tillsammans med några andra från länet ta fram
ett förslag på debattartikel och en strategi för hur vi kan öka länsstoltheten.

Inga möten fredag kväll. Skööönt.

One thought on “En så’n där vecka

Kommentera

