Berättarrazzia på Linje 500

20111205-162538.jpg

”Man får inte vara dum, för då kan man bli lärare” sa vi när jag gick på högstadiet (vilket ter sig ganska ironiskt eftersom jag några år senare valde att utbilda mig till – just det – lärare). Idag skulle jag kunna säga ”Man får inte vara låst i sitt tänkande om man vill få något nytt att hända”. Det här projektet tycker jag är ett lysande exempel på det sistnämnda.

Linje 500 är en regional buss som går från Köping via Kolsva till Skinnskatteberg, vidare genom Fagersta och Norberg till Avesta och sedan tillbaka igen. Även om det finns plats för många fler är det ett antal yngre och äldre som pendlar med denna buss varje dag. Bibliotekspersonal på dessa orter har startat ett läs- och berättarprojekt på bussen. Ja, fysiskt på bussen! På bussarna finns det pocketböcker som riktar sig till unga läsare att ta, gratis. Ja, ta med sig hem! Projektet har också haft berättarrazzior på några turer, då professionella berättare har ställt sig upp i bussen och berättat en historia.

Varför är då detta projekt ett lysande exempel på nytänkande? I en värld där vi har allt mindre tid för samtal, berättelser och läsupplevelser är det viktigt att försöka hitta människor, kanske framför allt unga, där de är. I 500-ingens region är det många unga som pendlar med buss till sin gymnasieskola. Om projektet kan få ett antal unga att upptäcka hur härligt det kan vara att lyssna på en berättelse, vilka nya perspektiv man kan få på saker genom att ta del av andras åsikter och erfarenheter och vilken enorm skatt som finns mellan pärmarna till en bok så tror jag att mycket är vunnet.

Det är nästan så att jag önskar att jag var en 500-pendlare bara för att yrvaket vid sju-blecket någon morgon få förvånas över att en medpassagerare berättar en härlig historia och förgyller våran dag. Det kan man kalla ett gott resande!

Kommentera

