En vit jul

20111207-141516.jpg

Äntligen snö i Norberg, äntligen kan barnen krama snöbollar och drömma om en vit jul.

 

För några dagar sedan fick jag och en massa andra politiker paket från IOGT – NTO. Paketet innehöll en jättesöt vit termos med en pepparkaksgubbe på. De vill att vi tar ställning för en vit och alkoholfri jul. Att avstå alkohol är förstås mycket lättare än att få snön att falla mot himlen så jag tackar vädrets makter som hjälpte till med det senare.

 

Initiativet från nykterhetsrörelsen att belysa barnens perspektiv är bra eftersom det är allt för många barn som både vardag och helg oroar sig för i vilket skick deras föräldrar ska vara när de kommer hem. Det är fruktansvärt och varje unge som har det så är en för mycket. Ändå är jag tveksam till om dessa barn på något sätt blir hjälpta av att jag skriver på ett papper och helt avstår från alkohol ett antal helgdagar, efter nykterhetsrörelsens uppmaning. Visste jag att det hjälpte skulle jag gladeligen avstå de där två glasen vitt vin som jag brukar konsumera på julafton. Men det gläder knappast alla de barn vars föräldrar har missbruksproblem eller bara dåligt omdöme. Jag tror inte ens att mina egna barn skulle bli gladare av att deras mor inte drack de där glasen vin.

 

Är det inte bättre att vi alla varje dag försöker vara ansvarsfulla föräldrar och så gott vi kan strävar efter att vara de allra bästa föräldrarna till våra barn? Som politiker debatterar och argumenterar jag gärna, jag kan prioritera medel, besluta om rehabilitering, förebyggande arbete och initiera upplysningskampanjer men jag tror inte att påtvingad asketism för egen del gör livet bättre för andra.

Har jag fel?

Kommentera

