Tillväxt i februari

Något fattas mig.

Det töar ute, jag blir blöt om tårna och det går inte att åka skidor. Är säsongen verkligen redan över?! Underbart är kort, sägs det ju, och nu förstår jag verkligen innebörden av det. Längtar redan till nästa vinter (det trodde jag aldrig att JAG skulle skriva).

Men, livet består ju faktiskt av så mycket mer än skidor. Som politik och kommunala beslut, t ex. Här kommer en kort redogörelse av det som i mina ögon är det mest viktiga som avhandlades på senaste mötet i Kommunstyrelsen:

– Vi vill gå vidare och utreda möjligheterna att skapa ett Trygghetsboende i Norberg tillsammans med Statens Bostadsomvandling. Det aktuella kvarteret är Kornettgatan 15 och enligt förslaget kan tjugotalet lägenheter stå klara i början av år 2014. Allt är inte utrett och klart och det krävs en del förtydliganden innan vi kan be Kommunfullmäktige att säga ja men KS vill i alla fall jobba vidare med detta. Ett strategiskt klokt beslut, tror jag, eftersom behovet av en ”mellanboendeform” för våra äldre är stort, vi behöver fler lägenheter med bra standard i kommunen och vi behöver få ut fler villor på marknaden för att de barnfamiljer som vill köpa hus i Norberg ska kunna göra det. För att allt ska gå i lås krävs en del investeringar av kommunen initialt men jag tror att alla blir vinnare på detta i det långa loppet.

– Kommunstyrelsen föreslår fullmäktige att anta det förslag till Övergripande tillväxtprogram för Norberg och Fagersta kommuner som vi har jobbat fram under nästan ett par års tid. Tillväxtprogrammet är tänkt att inbegripa allt och alla, inte bara de kommunala verksamheterna. Tanken är att vi ska gå vidare och ta fram handlingsprogram för hur vi ska förbättra t ex ledarskapet och den sociala tilliten inom näringslivet, föreningslivet, kommunala verksamheter, samfund, fackförbund, myndigheter och i resten av samhället. Hur tar vi tillsammans till vara på alla människors möjligheter? Jag ser framför mig gemensamma utbildningar, seminarier, nätverksbyggen, mentorsprogram, arbetsgrupper och mycket, mycket mer. Vad händer t ex om en avdelningschef i ett industriföretag får en församlingspedagog i Svenska Kyrkan som mentor? Vad händer om människor från idrottsrörelsen går en ledarskapsutbildning tillsammans med lärare och fackföreningsfolk? Vad händer om vi skapar ett växhus för tjejer med varierande bakgrund som är sugna att ta på sig ledarrollen i ett eller annat sammanhang? Möjligheterna för tillväxt i vår region är oändliga, som jag ser det. Fortsättning följer.

Kommentera

