Järnväg, gods och gruvor

I förra veckan gick debattens vågor höga om hur och vart malm från bergslagsgruvorna kan transporteras till övriga Europa. Enligt Trafikverkets kapacitetsutredning finns det inga enkla (och billiga) lösningar på problemet varför man nu tittar på flera olika alternativ. Jag har argumenterat för att sträckan Bergslagen – Västerås hamn – pråm genom Mälaren – omlastning till stora fartyg i Oxelösund bör utredas, eftersom önske-alternativet Bergslagen – Oxelösund beräknas kosta ett par miljarder mer än vad Trafikverket har pengar till.

För utsocknes läsare finns mitt uttalande i P4 Västmanland från förra veckan här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s