Att våga skryta

Jag har nyligen skrivit ett kapitel i en antologi om Bergslagen. Där tar jag bl a upp följande fenomen:

”I Norberg, och kanske i resten av Bergslagen också, upplever jag en paradox: Ingen utifrån får kritisera vad vi gör eller hur vi har det – då går vi genast i polimik – men själva kritiserar vi okritiskt mest hela tiden. När vår omvärld ser några av alla våra styrkor vill vi nästan inte tro det  – så där bra är vi väl inte??

I år är Norberg utsett till årets företagarkommun. Jätteroligt, jättestort och jätteviktigt! Men vi vågar inte riktigt tro att det är sant; statistiken är nog missvisande eller så poängterar vi (jag själv inkluderad) att det inte kan vara kommunens eller det politiska arbetets förtjänst. Varför gör vi så?

Om Bergslagen ska bli ännu mer attraktivt, om företagen ska kunna rekrytera kompetens i framtiden och kommunerna erbjuda servic,e måste vår egen och andras bild av Bergslagen ändras.”

Lite så kände jag den där dagen för några veckor sedan när Strix Television ringde och ville göra ett inslag om den fantastiska ekonomiska vändning som Norbergs kommun har gjort. Min första impuls var att någon drev med mig. Sedan tänkte jag på den tolvårsperiod runt nittiotalet då underskott var mer regel än undantag och den ekonomiska situationen var katastrofal. Med de senaste fem åren av små men ändå överskott, effektiviseringar, amorteringar, strukturella förändringar så har vi faktiskt gjort en otrolig vändning. TV-teamet fick sin intervju, det blev ett jättebra reportage i Studio 12’s webTV och nu tänker jag vara riktigt stolt över det.

Det är många, både politiker och tjänstemän, som har arbetat hårt för att vändningen skulle ske. I mål kommer vi nog aldrig utan det är ett ständigt förbättrings- och effektiviseringsarbete som måste ske. För att orka det behöver vi ibland se på oss själva med andras ögon och ge varandra en klapp på axeln: det här har vi gjort himla bra!

Kommentera

