Dags att skryta lite

Man får de politiker man förtjänar, brukar det heta.

Jag börjar bli rätt less på människor som skriver ogrundade insändare med felaktiga uppgifter och svepande kritik. Att ta reda på fakta eller själv engagera sig i ett politiskt parti och påverka utvecklingen verkar inte falla dessa människor in. Då blir det inte bättre än så här.

De senaste veckorna har några skribenter i lokalmedia ondgjort sig över hur Norberg styrs och hur vi politiker hanterar ekonomin. Därför vill jag här ge min bild.

Jag är den första att hålla med om att Norbergs kommuns ekonomi inte sköttes på ett bra sätt på 90- och början av 20-talet. Sedan Socialdemokraterna tog över makten 2006 har vi effektiviserat och rationaliserat så att kommunen varje år gjort ekonomiska överskott. 2012 skrev vi ner värdet på skolfastigheterna med 19 Mkr för att få bort luft i balansräkningen och sänka skolans lokalkostnader med ca 2 Mkr per år. Därför ser det ut som att kommunen förra året gjorde ett underskott, trots att alla verksamheter höll sina budgetar.

Norberg har sedan många år en hög skuldsättning. Räntan på skulden kostar kommunen flera miljoner kronor per år. Sedan jag tillträdde som kommunalråd har vi betalat av en tiondel av den totala låneskulden. Det är första gången sedan 2003 som en amortering gjorts. Det innebär att vi sänker kommunens räntekostnader och att de pengarna istället kan läggas på verksamhet för oss medborgare.

Ute i landet har Norbergs kommun ett mycket gott rykte för tillfället. Vi blir ofta inbjudna att prata på olika konferenser om hur vi gör här. Jag var t ex för en månad sedan inbjuden till Rättviks kommun. De ville veta hur vi har kunnat vända en lång period av underskott till flera år av ekonomiska överskott samtidigt som vi har vänt elevernas skolresultat från den absoluta botten till bland de 25 bästa kommunerna i landet. I förra veckan ringde en norrlandskommun och bad mig komma till deras kommunfullmäktige och berätta om samma sak. ”Hur har ni kunnat öka kvaliteten så radikalt samtidigt som ni minskat kostnaderna?” frågade den ekonomichefen.
Handelsbanken sänder dagliga ekonominyheter på webben med drygt 100 000 tittare. De gjorde i vintras ett reportage här ifrån Norberg som ett exempel på en framgångsrik kommun som på kort tid lyckats sanera ekonomin och vända en negativ trend.

Det är kanske svårt att se den positiva utvecklingen i sin egen kommun men när jag reser runt i Sverige inser jag att vi har all anledning att vara stolta över Norberg. De som bör kritiseras för politisk vanskötsel är enligt min mening den moderatledda regeringen som lånar till skattesänkningar samtidigt som man passivt ser på när små glesbygdskommuner får allt mindre pengar att röra sig med. Skriv gärna om det nästa gång, kära insändarskribenter!

Kommentera

