Opolitiska baguetter

Jag älskar att baka bröd. Det doftar så hemtrevligt och jag blir glad i hela kroppen av den doften. Tyvärr blir min kropp inte lika förtjust när jag äter bröd så därför bakar jag gärna åt andra.

Den här underbara sommaren har jag haft förmånen att vara relativt ledig. Alla tillfällen till brödbak har tagits till vara och årets ”gå bort-present” har varit just hembakt bröd. Innan min hjärna totalt belamras av politiska ärenden och utmaningar (på god väg redan) vill jag dela med mig av sommarens favoritrecept.  Om du också gillar att baka kan jag varmt rekommendera dessa goda och enkla baguetter.

Och nästa blogginlägg kommer inte vara ett recept. Lovar.

 

6 ärtstora bitar jäst

6 dl ljummet vatten

0,5 dl vetekli

Knappt 3 tsk salt

en näve frön av något slag, t ex solros

12-14 dl vetemjöl (eller 2 dl rågsikt och 10-12 vetemjöl)

 

Rör ihop till en lös deg som får jäsa övertäckt 5-15 timmar i rumstemperatur.

 Värm ugnen till 250 C.

Häll ut degen på rejält mjölat bakbord. Fös ihop till en avlång form (knåda inte!).

Dela i två längder och vrid med väl mjölade händer till något, som med god vilja, kan liknas baguetter.

Flytta över till mjölad plåt.

Stänk lite vatten i ugnen (eller spruta några tag med en blomspruta).

Grädda i mitten av ugnen i 13 minuter. Sänk värmen till 200 C och grädda i ytterligare 10 min.

Låt svalna på galler utan att övertäckas. Då blir det en knaprig och god skorpa.

Kommentera

