Stolt över äldreomsorgen

Idag har jag besökt ett av kommunens Särskilda boenden för äldre – Granbacken, ett demensboende. Granbacken har två avdelningar med 10 boenden i varje. De bor i egna lägenheter med kök, i markplan och med möjlighet att gå ut på gården.
Det som slog mig först när jag kom dit var lukten. Det luktade gott! Inte ett spår av den lite unkna doft som man ibland stöter på. Att miljön är ljus, ren och fräsch betyder mycket för mig och jag hoppas att det betyder mycket för personalen och de boende.
Det andra intrycket, som nästan knockade mig, var den värme och kärlek som boende och personal visade varandra. Där var alla ”vi”, inget ”vi personal” och ”de boende”, och det kändes nästan som att hälsa på hos en storfamilj. Varje boende blev mött på det sätt hen önskade, ompysslad och tvättat efter sina egna behov och allt skedde med den största respekt för individen.
Det gör mig så oerhört glad och stolt att vi tar hand om våra gamla på ett så fint sätt. En stor eloge till all personal som ger av sig själva, som fixar och trixar, lyssnar, smeker och ställer upp, för att varje individ ska ha en så bra tillvaro det bara går. Kloka och innovativa chefer ser till att de som vill kan gå ut på promenad, sitta i solen, vara med och baka rabarberpaj, lyssna på sin favoritmusik, få ett glas vin till maten eller bara klappa på en fin docka när man sitter i sin stol. Det enda de önskade sig var fler kollegor så att de hann göra lite mer av allt det som är bra.

Det jag såg, kände och hörde på Granbacken, och som jag tidigare har upplevt på andra äldreboenden i Norberg, är långt ifrån de vårdskandaler som duggar tätt i media. Min önskan är en ny regering som värdesätter den gemensamma välfärden, som prioriterar mer resurser till bl a äldreomsorgen så att vår fantastiska personal kan få fler kollegor, istället för dessa poänglösa skattesänkningar som riskerar att slå sönder den fina välfärd vi har byggt upp. Det är mina föräldrar, dina föräldrar och alla andra i Sverige värda.

Kommentera

