Vad vore livet utan kärlek?

Går det ens att föreställa sig ett liv utan kärlek? Om vi inte känner kärlek till någon annan levande varelse – vad är vi då? Om vi inte känner oss älskade av någon – hur känner vi oss då? Om vi inte känner kärlek till livet, till världen – hur är vi då?

Jag tror att kärlek är det som allt i våra liv kretsar kring. Egentligen.

För mig var det kärleken till Robert som gjorde att jag flyttade till Karbenning och Norberg för drygt tio år sedan. Det är kärleken till livet som gör att vi idag har barn. Det var när jag insåg hur litet Norberg egentligen är – det är bara vi 5 650 norbergare som är Norberg!! – som jag kände att min kärlek till vår del av jorden också behövs för att styra samhället åt rätt håll. Det var kärleken till ständig utveckling och ett bra liv för alla som gjorde att jag engagerade mig politiskt och blev just socialdemokrat. Och nu, nästan åtta år senare, har jag insett att jag älskar politik. (Jo, faktiskt!)

Kärlek kännetecknas av en vilja att ge villkorslöst till någon eller något. Den känslan har vi föräldrar till våra barn och i bästa fall till vår partner. Men jag menar att det ideella engagemanget, oavsett om det sker i en idrottsförening, genom frivilligverksamhet eller politiskt engagemang, grundar sig på en kärlek som kanske inte är villkorslös men i alla fall baseras på en vilja att göra gott för andra utan att nödvändigtvis få något tillbaka.

De allra flesta politiker går på möten och läser handlingar på sin fritid utan att få särskilt mycket betalt. Många möten ger inte en enda krona tillbaks, bara utgifter i form av resor och kanske kaffebröd. De går på mötena ändå för att de tror på ett bättre samhälle som vi bara kan skapa tillsammans, när du och jag samtalar och diskuterar och väljer vilken väg vi ska gå. De tror på en utveckling där framtiden blir bättre tack vare beslut och åtgärder grundade på våra ideologiska värderingar. Är inte det kärlek så säg?

Min kärlek till Norberg var inte plötslig och himlastormande – långt ifrån. Den har vuxit fram succesivt när jag har insett vilken fantastisk och stolt historia Norberg har, hur många vackra platser det finns i vår by och när jag har mött engagerade, intresserade och vänliga norbergare som på olika sätt vill bidra till att utveckla och sköta sin bygd. Här i Norberg råder ett klimat av att vi faktiskt kan åstadkomma saker, tillsammans. Att vi på riktigt bryr oss om vår bygd. Det imponerar på mig, som är uppvuxen i en förort till Stockholm där känslan för hembygden inte alls är lika stark och tydlig.

När jag var drygt 20 år brann mitt föräldrahem upp. Det var förstås sorgligt, besvärligt och lite traumatiskt. Hela min familj var dock överens om att vi, mitt i eländet, var glada över att det inte var vårt sommarhus som hade brunnit istället. Där – på landet – hade vi våra bästa och starkaste minnen, vårt själsliga hem och vår fasta punkt. Där hade vi vår platsbundna kärlek.

Ungefär så känner jag med Norberg nu. Även om jag inte är uppvuxen i Norberg är det min fasta punkt, mitt centrum och mitt hjärta. Här är mina barn uppvuxna och rotade, hit har mina föräldrar flyttat på äldre da´r. Här finns mina släktingar, mina älsklingsplatser och stora delar av det nätverk som jag kallar mitt liv. Dessutom har norbergarna givit mig sitt förtroende att vara kommunalråd, att leda kommunstyrelsens arbete och att få representera Norberg i allahanda frågor. Det är stort.

Ynnesten att få ägna sig åt Norbergs kommun på heltid har också gjort att jag har lärt mig väldigt mycket mer om föreningslivet, om traditioner, om företagandet och om utvecklingskraften här. Det är jag tacksam för.

Kärleken till Norberg, till demokratin och till ett bättre samhälle för alla är några av mina största drivkrafter. Det ger mig energi och kraft att fortsätta jobba för en bättre värld.

Var har du din kärlek?

One thought on “Vad vore livet utan kärlek?

  1. KÄRLEK

    Gud är kärlek
    Gud finns inte
    Kärlek finns inte

    Senare års forskning visar att kärlek och tron bor grannar på samma gata i min hjärna.
    Just open your heart and let him come in, sjunger man.

    Präster har placerat gud och kärlek i mitt hjärta. Hjärta känner som vilken annan muskel i min kropp. När jag missar spiken och träffar fingret gör det ont. Om du säger nåt för att såra mig men jag är vaken och alert filtreras detta och hamnar i soptunnan utan påverkan på mig.

    Värre är det med det som planterats i människans hjärna för årtusenden sedan som fortfarande odlas, vårdas, klonas, reproduceras och används för att underlätta kontrollen av människomassan. Känslosamma människan går att få dit den som äger makten vill. Den som är där ovan ska vi tro på. Folket har den regering som det förtjänar.

    Konungariket Sverige balanserar på vägen mot deflation. Jag får trösta mig med att lärare i Norberg står för inflation på betygsfronten. Beklagligt att lärare gör björntjänst åt sina elever för att bättra på kommunens statistik som sedan används av vissa att klappa sig på brösten.
    .
    Läkare frågade, för flera år sen, om jag trivs i Norberg. Mår jag bra och trivs med mig själv kan jag trivas var som helst på vår jord.

    Det ser ut som att det är dags att flytta..

    Chitãozinho & Xororó – Vá Pro Inferno Com Seu Amor – YouTube

    Meningen med allt liv är reproduktionen. Jag har gjort min del. Hybridiseringen är bra. Därför är landet så solidarisk.

    Mvh Mirko

Kommentera

