Oseriösa enkäter

Min ambition för kommande mandatperiod är att få fortsätta leda kommunstyrelsen i Norberg och fortsätta som kommunalråd för (S). Jag kandiderar också till Sveriges Riksdag eftersom jag i en framtid gärna vill vara med och påverka den nationella politiken.

I egenskap av riksdagskandidat ombeds jag av olika medier och organisationer att besvara allehanda enkäter. Givetvis ska vi kandidater redovisa vad vi tycker och vilken politik vi vill driva. Så långt är jag med. De flesta enkäter är ambitiösa och i vissa fall svåra att fylla i. Nyligen försökte jag besvara frågorna i Företagarnas Kandidatguide. Det resulterade i följande brev till Företagarna i Norra Västmanland:

”Hej Företagarna! Jag har, i egenskap av riksdagskandidat, försökt besvara frågorna i er Kandidatguide. För mig är företagande, framför allt små och medelstora företag, en av grundpelarna i en hållbar tillväxt. Jag har lagt mycket tid och energi under den gångna mandatperioden på att förstå företagares villkor, framtidsutmaningar och behov. Därför kändes det självklart att delta i er kandidatguide. Men när frågorna som ställs är av typen ”välj mellan två – ur min synvinkel – dåliga förslag” så kan jag inte svara. Enkäten ger mig inte möjlighet att förklara hur jag tänker, vilken politik jag menar leder till bättre möjligheter för företagarna. Därför har jag bestämt att inte svara på frågorna.”

När frågorna som ställs är allt för ledande, när jag tvingas välja mellan ”pest eller kolera” och inte har möjlighet att kommentera svaren, då kan jag inte delta. Tyvärr.

Företagarna är en organisation som jag har stort förtroende för och ett gott samarbete med och därför smärtar det mig att lämna walk over.  Men när svarsalternativen som bjuds är för dåliga har jag inget val.

Kommentera

