Största krisen i Norbergs moderna historia

Det är lördag. Jag tvingar mig själv att sänka axlarna några milimeter en stund. Det är svårt.

De senaste fem dygnen har vi levt med hotet om den värsta katastrofen i Norbergs moderna historia: en okontrollerad storbrand i fyra kommuner i Västmanland som hotar att sprida sig till stora delar av vår kommun.

Jag är ordförande i Krisledningsnämnden, den nämnd som sammankallats för första gången någonsin .

För någon timme sedan flög vi över det brandhärjade området i helikopter. Det var fruktansvärt. Tårarna började rinna när det stod klart hur enormt stora områden som är drabbade och hur ödelagd skogen är i vissa delar. Den skog som är människors utflyktsmål, energipåfyllningsplats och livsverk.

Hur de familjer känner som nu får veta att deras hus är skadat eller inte längre finns kan jag bara föreställa mig.

Än är det inte över. Än känner vi inte vidden av förödelsen. Men vi måste tvinga oss att sänka axlarna och andas djupt en stund. Det behövs, om hoten om brandspridning blir verklighet.

3 thoughts on “Största krisen i Norbergs moderna historia

  1. I nord stod vi redo att hjälpa till, även händerna i söder, men…. ingen ringde oss trots vi fanns, vi stod still med femtiotal kanoner som kan bilda vattenvägg som kan stoppa en fullskalig brand, men fredrik ringde oss aldrig för det kostar ju svea pengar.

  2. Hej, såg din intervju i DN där du sa: ”Ska vi behöva säga upp personal i förskolan för att det brinner?” Det fick mig att reagera…
    – Det finns saker som måste göras, t.ex. förskola och släcka bränder
    – Det finns arbetskraft (och arbetslösa)
    – Men det fattas pengar…
    För att sprida kunskap och lösa denna gåta rekommenderar jag följande länk som handlar om hur pengar skapas och fördelas:
    http://positivapengar.weebly.com/

Kommentera

