Vad är egentligen politiskt ledarskap?

”Man ska inte kasta sten i glashus” sa man när jag var liten. Det bör en och annan politiker betänka.

Staffan Werme (fp) har skrivit en debattartikel i Dagens Samhälle http://www.dagenssamhalle.se/debatt/ingen-vagar-beraetta-om-de-verkliga-problemen-19394 där han nämner mig flera gånger som exempel på dåligt eller obefintlig politiskt ledarskap. Det står ju honom fritt att tycka men jag vill givetvis belysa att det är precis Det Kloka Politiska Ledarskapet som jag försöker utöva, varje dag – oavsett vardagslunk eller krisläge. 

Så här har ni mitt svar till Staffan:

”I en tid när samhällets förmågor sätts på prov behövs ett modigt politiskt ledarskap som ser möjligheter men också pekar på det som måste förändras. I en tid när det skanderas enkla lösningar på komplexa problem behövs ett pedagogiskt politiskt ledarskap som förklarar varför de till synes enkla lösningarna är en chimär. I en tid när grupper och människor ställs mot varandra behövs politiker som är trygga nog att i alla lägen stå upp för människovärdet. 

Det politiska ledarskapet försöker jag utöva i min kommun, både i vardagen, under den stora skogsbranden och nu under flyktingkrisen. Vad Staffan Werme gör till vardags kan jag inte uttala mig om men ett vet jag med säkerhet: att skriva debattartiklar som klankar ner på andra, utan att själv bidra med några konstruktiva lösningar, har aldrig hjälpt samhället framåt.”

One thought on “Vad är egentligen politiskt ledarskap?

Kommentera

