Hur länge orkar vi utan respektfulla samtal?

I helgen läste jag en krönika i Aftonbladet av Peter Kadhammar. Den handlar om de påhopp, tillmälen och kommentarer som folkvalda tvingas utstå. Kadhammar frågar sig ”Hur länge kommer normalt funtade, normalt känsliga människor att vilja ge av sin tid för allas vårt bästa, för att fatta beslut och styra i vardagen, i demokratins ofta trista tröskande av detaljer, planer, lagar, förordningar och där sällan en får bestämma?”

Den krönikan gick rakt in i magen på mig.

Till skillnad från många andra politiker har jag varit förskonad från grova tillmälen, hot och sexuella trakasserier. Det kan tyckas att jag har haft tur, men egentligen är det ju ett misslyckande för samhället att någon endaste ska behöva utstå sådant. När Norbergs kommun beslutade att inte använda vårt veto mot vindkraftparken Målarberget ändrades dock tonen radikalt hos ett fåtal mycket upprörda invånare. Jag vill inte påstå att det förekommit hot eller trakasserier men omotiverade förolämpningar har blivit en tråkig del av vardagen.

Det tär på mig.

Givetvis ska vi diskutera och debattera för- och nackdelar med olika energislag. Givetvis ska var och en som har synpunkter på hur ett ärende hanterats framföra dem. Och givetvis ska jag, som är kommunens enda heltidsarvoderade politiker, vara den första att förklara hur vi politiskt har gjort, tänkt och argumenterat.

Men att offentligt påstå att jag ljuger, att jag förordar en vindkraftspark för att göra politisk karriär, få en lägenhet i Stockholm (en kommuninvånare tror att jag kommer få en lägenhet från Kommunal när jag röstat ja till tillstånd för vindkraft!), en riksdagsplats och att jag ”viftar på svansen för kommersiella bolag”  – det är både sorgligt och pinsamt.

Hur de som påstår detta får ihop argumentationen förstår jag inte. Om anledningen till att säga ja till vindkraftparken inte alls – som jag har sagt och skrivit otaliga gånger – är att öka andelen förnyelsebar energi, utan bara handlar om dunkla fördelar för Åsa Eriksson, varför skulle då ytterligare 24 ledamöter rösta ja i kommunfullmäktige den 7 mars? Skulle de andra partierna vara så måna om min politiska karriär/bostadsmöjligheter i Stockholm/oklara fördelar i näringslivet?

Finns det genusaspekter i detta? Blir jag hårdare dömd för att jag är kvinna? Brukar inte tänka i de termerna men när jag fick ett mejl med länktips om vindkraft började jag undra om det inte är så. Mejlet till mig löd: ”Kloka ord från insatta och kunniga personer i en förvirringens tid.Läs denna mkt informativa artikel från SvD om du ids och klarar av att ta in den!”. Kommunfullmäktiges ordförande (en man) fick samma länktips med innehållet ”Kloka ord från insatta och kunniga personer i en förvirringens tid!” men ingen extrasläng om hans eventuella bristande engagemang eller kapacitet.

Att kandidera för politiska poster är att kasta sig in i en värld av enormt ansvarstagande, svåra avvägningar, stenhårda prioriteringar och oändligt med obetalt arbete. Vi är många som väljer att göra det ändå för att vi vill bidra till en bättre värld. Hur ska vanliga, vettiga människor vilja ta politiska förtroendeuppdrag när man då riskerar en flod av av osanna beskyllningar i media?

Jag tror att vårt samhälle har ett skriande behov av fler respektfulla samtal där vi anstränger oss för att förstå varandra när vi tycker olika. Det gäller mellan olika grupper i samhället, mellan politiker i olika partier, men även mellan politiker och allmänhet. Vi behöver inte alls tycka lika, eller gilla politiska beslut, men vi måste bemöta våra meningsmotståndare med den respekt de förtjänar.

Alternativet är att samhället polariseras ännu mer, med fler konflikter till följd. Alternativet är nog också att den representativa demokratin i framtiden bärs upp av stenhårda människor utan normalt känsloliv. Få andra kommer orka med det debattklimat som idag råder på många håll.

Kommentera

