Bidra eller förstöra

V

arje dag jobbar en massa människor i Norbergs kommun
(och alla andra kommuner)

för att så gott de kan ge stöd, hjälp, undervisning och omvårdnad för alla kommuninvånare som behöver det. De gör ett fantastiskt jobb. 
Varje dag försöker politiker av olika kulör vrida och vända på våra gemensamma skattemedel för att på bästa sätt bibehålla och utveckla verksamheterna i Norberg. Alla-  jag menar verkligen alla – har invånarnas bästa för ögonen.

Allt är inte perfekt i våra verksamheter. Det finns mycket som måste bli bättre och jag kan lova att vi inte sopar några problem under mattan. 

Vi har de senaste åren stått inför stora utmaningar och det tog tid innan politiker på nationell nivå förstod våra problem och gav oss verktyg att lösa dem. Nu har vi bättre lagstiftning och mer pengar för att genomföra det som invånarna i Norberg har rätt att förvänta sig av sin kommun. 

Det finns dock något som motverkar det konstruktiva arbete som sker och som varken personal eller politiker kan styra över: människor som av någon anledning drivs av att svärta ner kommunen och förstora de problem som finns. Ett fåtal personer sprider ogrundade anklagelser och halvsanningar om hur eländigt det är i Norberg och andra människor väljer att tro på det, istället för att ta reda på fakta. Det spelar ingen roll hur mycket medarbetare och politiker sliter för att klara sina uppdrag och förbättra verksamheterna när andra väljer att bara förstöra. 

Lotta Grönings inlägg på Facebook härom veckan, där hon låter påskina att jag, i en tidningsintervju, sagt att det är kaos i skolan och att det finns planer på att lägga ner skolan i Norberg (!) har skapat så mycket mycket ilska, oro och ledsamhet – helt i onödan. Varför Gröning väljer att skriva som hon gör kan jag inte förstå. Det bidrar sannerligen inte till någon framtidstro. 

Jag vädjar till alla norbergare att ta reda på fakta, skapa sig en egen uppfattning och fråga den det berör om något verkar konstigt. 
Kritisera gärna det du inte tycker är tillräckligt bra. Säg ifrån om något är fel. Men vi måste alla hjälpas åt att berömma det som görs bra, stötta de som arbetar för vårt gemensamma bästa och bidra med konstruktiva lösningar istället för att skapa grundlös oro. 

Den som vill veta vad jag anser om skolan i Norberg och våra gemensamma utmaningar kan läsa intervjun med mig i skolvarlden.se

Såhär skriver en lärare på Centralskolan, med anledning av det ovan nämnda facebookinlägget av Gröning: 

”De allra flesta av mina kollegor på skolan har blivit mycket upprörda över det här inlägget och alla kommentarer det fått. Många är nästan kränkta och känner sig personligt påhoppade över att Centralskolan utmålas som en skola i kris, det finns ingen verklighetsförankring! Vi har slitit länge med att få saker och ting att fungera, det senaste året har varit det värsta på länge men INTE för eleverna! Vi gör ALLT för att ALLA elever ska ha det så bra som möjligt VARJE dag, det är lärarnas arbetssituation som inte har varit tillfredsställande, men att utmåla det som någon kris är ren lögn. Jag blir så förbannad när man på Facebook går ut och skriver onyanserat och utan verklighetsförankring om skolan på det här viset. 

De här citaten från artikeln är tagna ur sitt sammanhang. Har vi den kvalité på undervisningen som vi önskar? Nej, det har vi inte. Kommer vi någonsin att få det, troligen inte, det finns alltid saker som kan bli ännu lite bättre.

Att många kompetenta lärare slutar, det är inte alls sant! Vi har få som slutat den senaste tiden, tvärtom – vi har trådar ute för att hitta bra personal till nästa läsår. Kommer alla att vara behöriga då? Nej, det kommer de inte, för så ser det ut i Sverige idag, det är ju brist på lärare. Då försöker vi hitta bra personer som ändå kan täcka vårt behov. 

Lotta nämner bristen på adekvat undervisning, skitsnack! Vi har fått positiv feedback från Skolverket för vårt jobb med nyanlända. Det som Lotta refererar till från skolinspektionen är gammalt, det var från deras granskning för 3 år sedan… Klasserna har varit relativt stora, men till hösten är planen att det blir tre klasser i varje årskurs från 4-9. VI GÖR DET BRA MED DE MEDEL VI HAR!!!!”

Det här är en ganska rättvisande bild, enligt de lärare, föräldrar, elever, skolledare och skolpolitiker jag har pratat med. 

Jag är stolt över skolan i Norberg. Skolledning, lärare och övrig personal gör ett fantastiskt arbete. Vi har stora utmaningar men jag vet att ni gör allt ni kan för att lösa dem och ge varenda elev en så bra skolgång som möjligt. Och nästa läsår finns det mer resurser för att underlätta ert arbete och utveckla undervisningen. 

Om människor slutade att svartmåla skolan i onödan skulle det gå ännu bättre att öka framtidstron och stoltheten i Norberg. 

One thought on “Bidra eller förstöra

  1. Du är märklig Åsa jag förstår inte riktigt hur du tänker. Någon dialog med medborgarna vill du inte ha, det märkte vi tydligt när det gäller vindkraftparken. Den kritik som framförs tar du uppenbarligen personligen, du har alltså svårt att skilja mellan sak och person. Det är synd, för det blir jobbigt i längden i din position. När det gäller skolan har jag bara citerat dig i det du själv har sagt. Det övriga som du anser dig påkletat står för mig, om du läser ordentligt ser du att det är mina ord och det beskriver är en oro för skolan och från personer i skolan. Jag har inte hittat på det. Om du tvivlar rekommenderar jag att prata med folk i det eget parti som vet vad som händer och hur personalen mår. Rubriken du satt på detta inlägg tycker jag du självkritiskt ska fundera över. I övrigt tror jag på en levande demokrati. Väljare är inte till för att snällt nicka ja och inte protestera. Vi behöver en levande debatt och högt i tak.

Kommentera

