Allmän värnplikt 2.0

Det förslag som regeringens särskilda utredare förväntas lägga om återinförande av allmän värnplikt tycker jag är intressant. 

Min egen erfarenhet av allmän värnplikt är mycket begränsad (hade planer på en framtid som yrkesofficer i luftvärnet och hann avverka fyra veckors gröntjänst i kustartilleriet på KA1 i Waxholm 1991 innan jag gav upp och ändrade mina framtidsplaner) men det är inte främst de erfarenheterna som ligger till grund för mitt intresse. 

Det är först på senare år som jag har insett vilken betydelse slopandet av allmän värnplikt har haft på vårt samhälle. Under Den Stora Skogsbranden 2014 konstaterade vi många gånger ”Vad bra det hade varit med värnpliktiga soldater att ta till nu.” Att det finns människor som är tränade och beredda att rycka in och stärka upp vid större händelser och kriser har visat sig vara oerhört värdefullt. Hemvärnet, FRG och det övriga civila samhället i all ära men det är svårt att på kort tid uppbåda de resurser som fanns att tillgå när (nästan) alla män gjorde lumpen. 

Den allmänna värnplikten hade flera positiva effekter, förutom att vara en viktig del av totalförsvaret. Det var en institution där alla, oavsett bakgrund, träffades på någorlunda lika villkor och tvingades lära känna varandra, samarbeta och bilda en större enhet tillsammans. Det var ett sätt att snabbt slussa in unga människor i samhällsgemenskapen, en del av ett viktigt socialt kitt. Det märks tydligt att just det sociala kittet, känslan av att vara en viktig kugge i en större samhällskropp, har försämrats idag. 

Värnplikt 1.0 hade flera dåliga sidor också och de hoppas jag att vi slipper i version 2. Det kommer kosta att återinföra allmän värnplikt men jag tror att vi som samhälle har väldigt mycket att tjäna på det i längden. 

När utredarens förslag diskuteras vidare är det oerhört viktigt att de civila delarna betonas (möjlighet att göra värnplikt i civilsamhället!) och att plikten är könsneutral. Då kan det bli riktigt, riktigt bra.

Kommentera

