Möte med representant för Facebook

Igår träffade jag nordiska Facebooks Public Policy Manager. Vi hade en trevlig pratstund över varsin kopp te och kaffe i riksdagens fik och jag fick veta mer om hur företaget resonerar och arbetar med trygghet för deras användare.

Enligt företagets policy är det ok att attackera ideologier, religioner och politiska åsikter men inte människor. Det är t ex ok att skriva ”Jag hatar Sverige” men inte ”Jag hatar alla svenskar”. Låter klokt och bra men för oss som regelbundet läser facebookinlägg är det uppenbart att den policyn inte efterlevs.

Nytt för mig är kunskapen att alla inlägg, som någon anmäler, granskas av en människa som kan det aktuella språket. Mycket bra! Ambitionen hos Facebook verkar det inte vara fel på. Men med den kunskapen blir det ännu svårare att förstå att inlägg som anmäls, och som är uppenbart hatiska och trakasserande, tillåts vara kvar. Svaret på den frågan var att de inte kan kommentera enskilda inlägg eller personer och det får man kanske ha förståelse för. Toleransnivån stiger hos företaget när inlägg handlar om offentliga personer. De betraktas som institutioner och då är det tydligen ok att skriva rena trakasserier. Det har Facebook och jag delade meningar om.

Att Facebook tog bort Cancerfondens bröstskolevideo var ett rent misstag. Bilder på amning tillåts, enligt den information jag fick, liksom bilder på ärr från bröstoperationer.

Sammanfattningsvis är jag glad att Facebook så snabbt tog sig tid att träffa mig. Jag är glad över den höga ambitionsnivån och jag upplever en ärlig vilja att bidra till användarnas trygghet. Dock blir jag än mer förbryllad över att uppenbart hatiska tillägg inte plockas bort när de anmäls och granskas av riktiga människor. Där tycker jag att det finns mycket kvar för företaget att göra.

Kanske bör vi som användare bli bättre på att snabbt anmäla inlägg som vi reagerar på?

Samtalet kommer fortsätta vid ett annat tillfälle, då på Facebooks kontor.

Kommentera

