Jag hade så fel

Det här smärtsamt att skriva den här texten. Inte för att det är jobbigt att erkänna att jag haft fel (det har jag har gjort förut och det kommer jag tvingas göra igen) utan för att innebörden av min felaktiga tro betyder att vi har en ny, farligare värld.

Det handlar om Donald Trump och om den nya, amerikanska administrationen. Jag tillhör dem som häpnat över hur Trump betett sig under valrörelsen, förfasat mig över den politik han har propagerat för men ändå inte riktigt trott att han skulle kunna genomföra den fullt ut. Den senaste veckan har visat att jag hade så fel.

”Varför trodde du inte på det han sa?”, säger många nu. Jo, jag trodde att Trump menade det han sa (honom har jag inga höga förhoppningar om) men jag var också övertygad om att det fanns personer i det republikanska partiet som skulle stoppa hans tokigaste idéer, slipa till hans förslag så att de blev mer acceptabla, stoppa honom från att ljuga helt öppet och jag trodde framför allt att det fanns mekanismer i det amerikanska systemet som skyddade mot allt för snabba, vidlyftiga, dåligt underbyggda och rent skadliga beslut. Så är tydligen inte fallet.

Senast på dagen för installationen av presidenten sa jag i en intervju i P4 Västmanland ungefär ”Jag tror att Trump är klok nog att omge sig med rådgivare som förstår att frihandel ändå gynnar oss alla”, och förutspådde att handelsavtalen i och för sig skulle förhandlas om men att Trump skulle tvingas erkänna att handel med andra stater gynnar även USA. Idag ångrar jag bittert det uttalandet. Trump har uppenbarligen inte varit klok nog att omge sig med rådgivare som kan berätta för honom hur världen fungerar, vad som bevisligen har skapat god tillväxt för USA och hur förödande för världen och USA besluten han fattat blir.

Jag önskar så att min fromma förhoppning hade varit rätt, för klimatets skull, för flyktingarnas skull, för tillväxtens skull, för mänsklighetens skull. Idag har vi en farligare värld än för en veckan sedan, där motsättningarna växer, hatet frodas och klyftorna mellan människor blir djupare och djupare. Det är förödande. Demokratin, som vi känner den, är på allvar hotad.

Det bästa som kan hända nu är att alla vanliga människor som vill ha en fredlig värld där vi respekterar varandra, visar generositet, omtanke och värme, säger ifrån. Vi behöver organisera alla goda krafter, stå upp för det vi tror på, inte dras med i domedagsprofetior och hets. Tillsammans skapar vi det samhälle och den värld vi vill leva i, eller hur?

 

One thought on “Jag hade så fel

  1. Trump är enligt filantropen Georg Sorros en skojare, bedragare och bondfångare. Och en möjlig diktator.

    Har du en epostadress? Försökt skriva till dig utan att gå via det sociala mediet.

Kommentera

