C till S?

Det är intressant att ta del av rapporteringen från Centerstämman och att läsa Börje Hörnlunds debattartiklar i Dagens Nyheter. Alla ni centerpartister som tycker att ert parti har blivit allt för nyliberalt och makthungrigt – välkomna till oss! Jag tror att många av traditionalisterna i Centern har mycket gemensamt med oss socialdemokrater. Låt oss diskutera vilket samhälle vi vill ha i framtiden och om vi kan nå dit tillsammans!

Min sambo har äntligen kommit hem från sin tjänsteresa och det känns bra att höra slamret från kastrullerna i köket när jag sitter här och knappar på datorn.

Den nationella primärvårdskonferensen i Falun som jag besökte igår var välbesökt och välarrangerad. Det mest slående intrycket för mig är “har man inte kommit längre inom primärvården?” I Södra Dalarna har vi länge pratat om vikten av ett kognitivt förhållningssätt, att använda metoder som Lösningsfokuserat arbetssätt, Motiverande samtal och att utgå från det friska hos patienten. Det är “yesterdays news”, trodde jag. På denna nationella mässa var det istället ett av huvudtemana så det finns tydligen mer att göra på det området. Jag är övertygad om att dessa mjuka faktorer är oerhört betydelsefulla för hur patienten upplever sin situation ( och därmed i vilken takt måendet blir bättre) och för hur bra vården upplevs.

Lämna en kommentar